BBC: You can’t indict Rwanda’s government by denying the 1994 genocide

Posted: October 18, 2014 in Africa
Tags: , , , , ,

The Rwandan genocide of 1994 is recognised by all who have studied it seriously as one of the largest-scale, most concentrated episodes of mass murder in the last century. About 800,000 people, mostly Tutsis but also Hutus who opposed the Hutu Power regime, were killed in a matter of weeks. Frequently compared to the Armenian genocide and the extermination of the Jews, like them its ramifications have continued long after the events. It has increasingly been the focus of sharp controversy, as the Rwandan Patriotic Front (RPF) government led by Paul Kagame has used the genocide to justify its own atrocities and authoritarianism, while those opposed to the RPF regime and Western support for it have often minimised the 1994 genocide itself.

At the beginning of this month the BBC’s This World series waded into this highly charged context. Jane Corbin set out to investigate the RPF’s crimes, which include massacres during the invasion of Rwanda that helped provoke the genocide in 1994, at the Kibeho camp where Hutus were held by the victorious RPF in 1995, and at various times in the Congo wars, in massacres that were investigated (along with others by its opponents) by a UN commission of inquiry. These are indeed a largely ‘untold story’, as the programme claimed, for Western publics.

However in the course of exposing the RPF, This World also publicised controversial arguments about the 1994 genocide, provoking 38 academics and others, most of them Rwanda experts, to write in protest to the BBC. They claim the programme whitewashed the Interahamwe militia, the trained killers of the genocide; grossly minimised the numbers of Tutsi murdered; and supported the largely discredited theory that the RPF itself shot down the plane of President Juvenal Habarymana, the event that was the signal for Hutu Power murderers to spring into action in April 1994.

The BBC strongly refutes ‘the suggestion that any part of the programme constitutes a “denial of the genocide against the Tutsi”.’ It points out that ‘there are repeated references to the mass killings of Tutsis by Hutus in 1994 and that this constituted genocide.’ However central to This World’s account were two US academics, Allan Stam and Christian Davenport, who while acknowledging that many Tutsis were killed in 1994, claimed that even more Hutus died at the hands of the RPF in that year. ‘Rwanda’s Untold Story’ apparently accepted this claim, but consulted none of the many who have carried out more in-depth research into the 1994 events and regard it as wholly inaccurate.

Falsifying the identity of the majority of victims lifts the main blame for killing from the Hutu nationalist génocidaires, and places it on the movement that opposed them. The RPF may have been responsible for serious – even genocidal – atrocities on a smaller scale, but all the available evidence suggests that in 1994 it was the Hutu Power regime that perpetrated the largest-scale mass murder anywhere in the post-Cold War era, primarily against Tutsis. Claims that shift the responsibility to the RPF are as much genocide denial as claiming that no mass killing took place at all.

This World didn’t appear to recognise that while President Kagame’s ‘official narrative’, as the programme called it, of the 1994 genocide helps to keep his grip on power, many of his critics have dubious axes to grind. Rwandan Hutu nationalists have now been joined by Western leftists who appear to believe that any genocide recognised by the West must be a myth. Radicals like the Guardian’s George Monbiot who refuse to support this denialism are subjected to widespread online abuse.

The truth about genocide in Rwanda does not belong to the opponents of the RPF regime any more than to President Kagame. Acknowledging the crimes of the RPF should not mean minimising or denying the Hutu Power genocide – or the fact that Kagame’s victory ended it, whatever new horrors it led to in the Congo. The catastrophic 1994 events were certainly the outcome of a political struggle in which the RPF was far from innocent, but that movement was not its perpetrator. Nothing the RPF has done since can justify the journalistic revisionism that the BBC allowed out on October 1st.

See my fuller post on Left-wing Genocide Denial and also Once More on Left-wing Genocide Denial. I have also written about the interactive regional pattern of genocide in the African Great Lakes in Genocide and International Relations, pp. 164-71.

Advertisements
Comments
  1. Alan Jacobs says:

    From: Alan Jacobs ajacobs@bravenewweb.com ————————— Dear Martin, I had to resign as editor for personal reasons. Sending your stuff to me will not het it published. You must apply for a subscription through H-Net. I know they are seeking an editor. Maybe you would be interested in this.

    All the best, Jake

    • Martin Shaw says:

      Dear Alan, I’m not actually sending it. I think you must have subscribed – if you don’t want to receive updates you will need to unsubscribe. I’m afraid I’m not interested in the editing role. Best wishes, Martin

  2. Jeff Stonehouse says:

    I have yet to see a systematic dismantling of the methodology that underlies their claims, so here are some preliminary forays in that direction. Davenport and Stam tend to focus upon data that emphasises three points: a) low Tutsi population numbers by 1994, b) high numbers of Tutsi survivors, and c) high number overall killed.

    In their original “What Really Happened in Rwanda” (2009) Davenport and Stam claim that the 1991 Rwandan census pegged the number of Tutsi at 600,000. Prunier (1995) had previously analysed the same census figures, but came up with the much higher figure of 930,000 Tutsi alive by April 1994. Prunier accounts for three factors Davenport and Stam miss: Rwanda’s high growth rate (3.2%), intentional underreporting, and Tutsi with Hutu identities.

    As for the number of Tutsi that survived the genocide, they use Ibuka’s figure of 300,000. This is a far cry from Prunier’s 130,000 survivors. Nonetheless, ever if Ibuka’s number is closer to the truth, subtracting it from Prunier’s interpretation of the census data leaves us with 630,000 Tutsi victims. These numbers far exceed the 300,000 Tutsi that Davenport and Stam calculate to have been slain.

    If we use Human Rights Watch’s number of 800,000 overall deaths, and subtract Prunier’s 630,000 Tutsi deaths, then that leaves us with 170,000 Hutu victims. Davenport and Stam however seem to prefer high end estimates of overall deaths, including one that’s as high as 1,260,000 (1998 govt survey). By juxtaposing these high estimates of overall deaths with low level of Tutsi killed, Davenport and Stam can claim Hutu deaths of between 500,000 to over a million.

    Through arithmetical chicanery, Davenport and Stam invent Hutu victims while obscuring the number of Tutsi deaths. While their later work utilizes a “Baysian technique” in order to draw from as many sources as possible, they tend to read these sources in such a way as to reinforce their a particular viewpoint.

    I’m sure many more criticisms of Davenport and Stam’s methodology could be made. Their recently updated genodynamics.com provides much fodder.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s